Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej Bochnia

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W MOPS BOCHNIA

Załącznik nr 1

do Zarządzenia nr 4/2024

Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Bochni z dnia 26.07.2024 r.

 

 

Standardy Ochrony Małoletnich w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej

w Bochni

 

Niniejsza procedura określa zasady i założenia zmierzające do zapewnienia maksymalnego poziomu bezpieczeństwa małoletnich, korzystających z pomocy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Bochni, określanego dalej jako MOPS, a także gwarantujące najwyższy poziom ochrony małoletnich, na rzecz których realizowane są usługi świadczone przez MOPS, a w szczególności osoby świadczące usługi opiekuńcze oraz specjalistyczne usługi opiekuńcze na rzecz osób małoletnich, a także asystentów rodziny.

  • Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a pracownikami MOPS,
    a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.

 

  • Pracownicy MOPS mający bezpośredni kontakt z małoletnimi powinni wykonywać swoje zadania
    w sposób zapewniający poszanowanie praw osób trzecich, w szczególności praw dzieci,
    z szacunkiem oraz w sposób uprzejmy i kulturalny.

 

  • Niedopuszczalne jest stosowanie wobec małoletnich jakichkolwiek form przemocy, a tym bardziej fizycznej.

 

  • Pracownicy MOPS, o których mowa w pkt 1.1. mają obowiązek powstrzymać się od jakichkolwiek zachowań, które mogłyby naruszać przestrzeń osobistą małoletniego, powodować u niego poczucie zagrożenia, dyskomfortu lub strachu.

 

  • Pracownicy MOPS, o których mowa w pkt 1.1. powinni zwracać uwagę na niepokojące zachowania małoletnich, które mogą świadczyć o ich krzywdzeniu i powinni podjąć próbę kontaktu
    z małoletnim w przypadku powzięcia podejrzenia takiego krzywdzenia. Jeżeli małoletni próbuje nawiązać kontakt z pracownikiem, powinien on go wysłuchać i w miarę możliwości, uzyskać możliwie najpełniejszą informację o sytuacji małoletniego.

 

  • Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, a także składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego i zawiadamiania sądu opiekuńczego.

 

  • W sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego pracownik MOPS ma obowiązek niezwłocznego poinformowania bezpośredniego przełożonego
    o tym fakcie w formie ustnej, a także formie pisemnej, poprzez przedłożenie stosownej notatki służbowej.

 

 

  • Przekazanie informacji, o której mowa w pkt 2.1. powinno nastąpić jeszcze w tym samym dniu,
    w którym pracownik powziął podejrzenie lub informację. Jeżeli pracownik nie jest już obecny
    w danym dniu w siedzibie MOPS ma obowiązek przekazać informację telefonicznie.

 

  • Po przekazaniu informacji, o której mowa w pkt 2.1. do bezpośredniego przełożonego pracownika, pracownik socjalny powinien w pierwszej kolejności ustalić czy zachodzą przesłanki uzasadniające wszczęcie procedury odebrania dziecka na podstawie art. 12a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, a następnie ustalić jakie podmioty i instytucje powinny zostać poinformowane
    o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego.

 

  • W celu poczynienia ustaleń, o których mowa w pkt 2.3. zwołana może być wewnętrzna komisja, składająca się z przełożonego, pracownika socjalnego z danego terenu,
    w którym dochodzi do podejrzenia krzywdzenia małoletniego, pracownika, który powziął podejrzenie lub uzyskał informację o krzywdzeniu małoletniego oraz w zależności od potrzeb, asystenta rodziny, psychologa lub pedagoga.

 

  • Jeżeli w wyniku ustaleń, o których mowa w pkt 2.3 i 2.4. zostanie ustalone, że zasadnym jest skierowanie do sądu rodzinnego wniosku, o którym mowa w art. 572 k.p.c. lub złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, Dyrektor MOPS niezwłocznie kieruje taki wniosek do właściwych organów.

 

  • Obowiązki określone w pkt 2.1.-2.5. nie wpływają na obowiązek ewentualnego wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”, zgodnie z postanowieniami pkt 3.

 

  • Wszczęcie procedury „Niebieskie Karty”.

 

  • Obowiązek wszczęcia procedury „Niebieskie Karty” i wypełnienia formularza Niebieska Karta A spoczywa na wszystkich pracownikach socjalnych i asystentach rodziny zatrudnionych w MOPS.

 

  • W przypadku powzięcia podejrzenia lub uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego, które może wyczerpywać znamiona przemocy domowej w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, pracownicy MOPS, o których mowa w pkt 3.1. mają obowiązek wypełnić formularz Niebieska Karta A niezwłocznie po powzięciu w/w informacji.

 

  •  Wypełniając formularz Niebieska Karta A pracownik MOPS stosuje zasady wynikające z przepisów ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz z rozporządzenia wykonawczego, w tym przekazuje osobie doznającej przemocy domowej formularz Niebieska Karta B.

 

  • Po wypełnieniu formularza Niebieska Karta A pracownik wszczynający procedurę Niebieskie Karty ma obowiązek przekazać formularz do Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego lub innego jego członka w terminie pięciu dni roboczych.

 

  • Zasady przeglądu i aktualizacji standardów.

 

  • Niniejsze standardy podlegają weryfikacji co dwa lata pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz ocenie ich merytorycznej przydatności.

 

  • Weryfikacja, o której mowa w pkt 4.1. dokonywana jest przez Dyrektora MOPS lub osobę przez niego wyznaczoną.

 

  • W wyniku weryfikacji, o której mowa w pkt 4.2. sporządzany jest raport ewaluacyjny (wg zał. nr 1 do niniejszych Standarów), w którym wskazane są ewentualne sugestie i kierunki aktualizacji standardów.

 

  • Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników MOPS do stosowania standardów, zasady przygotowania tych pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.

 

  • Osobę odpowiedzialną za przygotowanie pracowników MOPS do stosowania standardów wyznacza Dyrektor MOPS. Osoba ta zapoznaje pracowników ze standardami ochrony małoletnich podczas zebrania i odbiera od każdego zatrudnionego pracownika oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich obowiązującymi w MOPS (zał. nr 2 do niniejszych Standarów).

 

  • Dyrektor MOPS może zlecić zadanie, o którym mowa w pkt 5.1. podmiotowi zewnętrznemu, dającemu rękojmię należytego wykonania przedmiotowych zadań, posiadającemu stosowne kompetencje i doświadczenie.

 

  • Przygotowanie pracowników MOPS do stosowania standardów może być realizowane również
    w ramach szkolenia w przedmiotowym zakresie.

 

  • Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów.

 

  • Niniejsze standardy podlegają opublikowaniu na stronie internetowej MOPS oraz są wywieszone na tablicy ogłoszeń mieszczącej się w siedzibie MOPS.

 

  • Niezależnie od publikacji standardów w formie określonej w pkt 6.1., pracownik MOPS realizujący usługi względem małoletniego przekazuje niniejsze standardy rodzicom, opiekunom prawnym lub opiekunom faktycznym małoletniego, a osoby te potwierdzają na piśmie otrzymanie przedmiotowych standardów.

 

  • Małoletni, wobec których realizowane są usługi przez pracowników MOPS otrzymują wersję skróconą niniejszych standardów, z zastrzeżeniem pkt 6.4 (zał. nr 3 do niniejszych standardów).

 

  • Jeżeli rozwój psychiczny małoletniego i stan jego zdrowia świadczą o ograniczonej możliwości zrozumienia założeń niniejszych standardów, pracownik MOPS może zaniechać obowiązku wynikającego z pkt 6.3.

 

  • Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu
    i udzielenie mu wsparcia.

 

  • Za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia odpowiedzialni są wszyscy pracownicy MOPS.
  • Niezależnie od obowiązku określonego w pkt 7.1., Dyrektor MOPS wyznacza pracownika koordynującego przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i organizacje pomocy oraz wsparcia dla takiego małoletniego.

 

  • Pracownikiem, o którym mowa w pkt 7.2. może być w szczególności pracownik MOPS będący członkiem Zespołu Interdyscyplinarnego.

 

  • Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.

 

  • Tworzy się wewnętrzny rejestr ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego (zał. nr 4 do niniejszych standardów).

 

  • Rejestr, o którym mowa w pkt 8.1. przechowywany jest w siedzibie MOPS.

 

  • Dyrektor MOPS wyznacza osobę odpowiedzialną za prowadzenie i uzupełnianie rejestru, o którym mowa w pkt 8.1.

 

  • Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.

 

  • W przypadku ujawnienia krzywdzenia małoletniego osoby odpowiedzialne przygotowują plan wsparcia małoletniego, z zastrzeżeniem pkt 9.2.

 

  • Jeżeli równolegle prowadzona jest procedura „Niebieskie Karty”, w której małoletni uznany jest za osobę doznającą przemocy domowej, nie ustala się planu wsparcia.

 

  • Za przygotowanie i realizację planu wsparcia odpowiedzialny jest pracownik socjalny oraz asystent rodziny realizujący swoje zadania w stosunku do rodziny, w której wstąpił przypadek krzywdzenia małoletniego.

 

  • W miarę możliwości plan wsparcia konsultowany jest z psychologiem lub pedagogiem, a jeżeli jest taka możliwość w/w osoby uczestniczą także w jego realizacji.

ZAŁĄCZNIKI:

Zegar

Kalendarz

Lista wydarzeń w miesiącu Październik 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.

Imieniny