Informujemy, że wniosek Gminy Miasta Bochnia o środki na realizację w roku 2025 usług asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością został zaakceptowany i w roku bieżącym ponownie możemy zaproponować Państwu tę formę wsparcia. Środki na realizację programu pochodzą z państwowego funduszu celowego pn. Fundusz Solidarnościowy.
Program Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” – dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025 ma na celu wsparcie osób z niepełnosprawnościami.
Jego beneficjentami mogą być:
- dzieci od ukończenia 2 roku życia do ukończenia 16 roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji,
- osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie o znacznym albo umiarkowanym stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie traktowane na równi z tymi orzeczeniami np. wydane przez ZUS lub KRUS, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2024 r., poz. 44).
Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:
1) w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
2) w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
3) w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
4) w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.
Usługi asystencji osobistej mogą świadczyć osoby niebędące członkami rodziny
uczestnika, opiekunami prawnymi uczestnika lub osobami faktycznie zamieszkującymi
razem z uczestnikiem.
W pierwszej kolejności, asystentem może zostać osoba wskazana przez uczestnika Programu (osobę z niepełnosprawnością) lub jego opiekuna prawnego.
Jeżeli asystent nie zostanie wskazany przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego, asystenta wskazuje gmina. W tym przypadku kandydat na asystenta musi spełniać przynajmniej jeden z poniższych warunków:
- posiada dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących
zawodach i specjalnościach: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby
starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka,
siostra PCK, fizjoterapeuta; lub, za zgodą realizatora Programu, w innych zawodach i specjalnościach o charakterze medycznym lub opiekuńczym lub
- posiada co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami.
Gmina będzie mogła wskazać kandydata na asystenta o ile pozyska pracownika z odpowiednim przygotowaniem.
W odniesieniu do osoby, która ma świadczyć usługi asystencji osobistej na rzecz dziecka z niepełnosprawnością, wskazywanej przez gminę wymagane są:
1) zaświadczenie o niekaralności;
2) informacja o niefigurowaniu w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym
w postaci wydruku pobranej informacji z Rejestru;
3) pisemna akceptacja osoby asystenta ze strony rodzica/przedstawiciela ustawowego dziecka z niepełnosprawnością;
Dodatkowo poza dokumentami wymienionymi w pkt. 1-3 w przypadku osoby, która w ostatnich 20 latach zamieszkiwała poza granicami Polski lub osoby posiadającej obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska konieczne jest przedłożenie dokumentów wymienionych w art. 21 ust. 4-7 ustawy z dnia 13 maja 2026 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. 2024 poz. 1802).
W przypadku gdy asystent wskazywany jest przez rodzica/przedstawiciela ustawowego dziecka z niepełnosprawnością i jest mu on znany osobiście nie jest konieczne przedłożenie ww. dokumentów. Rodzic/przedstawiciel ustawowy składa w tej kwestii wyłącznie pisemne oświadczenie (art. 21 ust. 10 cyt. ustawy).
Kartę zgłoszenia do Programu wraz z wymaganymi załącznikami, w tym kserokopią orzeczenia o niepełnosprawności, można składać w siedzibie MOPS do dnia 24.01.2025 r. (prosimy o dokładne i zgodne ze stanem faktycznym wypełnienie każdego punktu zawartego w karcie zgłoszenia i w pozostałych dokumentach).
W przypadku posiadania przez osobę z niepełnosrawnością przedstawiciela ustawowego niezbędne jest przedłożenie kserokopii dokumentu poświadczającego ten fakt ( np. postanowanie o wyznaczeniu opiekuna prawnego, kuratora itp.)
Kartę zgłoszenia i niezbędne dokumenty można otrzymać w siedzibie MOPS, ul. Kolejowa 14 lub pobrać poniżej. W szczególnie uzasadnionych sytuacjach możemy je również przesłać na wskazany adres.
Informujemy, że z uwagi na ograniczoną liczbę uczestników mogących skorzystać ze wsparcia asystenta (maks. 60 osób) do Programu zostaną przyjęte osoby z niepełnosprawnościami według następującej kolejności:
1. Osoby posiadające orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności ze wskazaniem co najmniej dwóch jej przyczyn (tzw. niepełnosprawność sprzężona)
2. Osoby posiadające orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności
3. dzieci od ukończenia 2 roku życia do ukończenia 16 roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniem konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji,
4. Osoby posiadające orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności ze wskazaniem co najmniej dwóch jej przyczyn (tzw. niepełnosprawność sprzężona)
5. Osoby posiadające orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności
W przypadku osób posiadających orzeczenie o tym samym stopniu niepełnosprawności, w pierwszej kolejności do Programu przyjęte zostaną osoby z niepełnoprawnością samotnie gospodarujące, które nie mają możliwości korzystania ze wsparcia bliskich, w następnej kolejności osoby z niepełnosprawnościami wspólnie zamieszkujące i gospodarujące, które nie mają możliwości korzystania ze wsparcia bliskich, a następnie decydowała będzie kolejność wpływu karty zgłoszenia.
Osoby, które nie zostaną objęte wsparciem asystenta w pierwszym etapie rekrutacji zostaną wpisane na listę rezerwową. W przypadku powstania możliwości objęcia wsparciem osoby z listy rezerwowej usługa zostanie skierowana do osoby wybranej zgodnie z ww. zasadami.
Zachęcamy do zapoznania się z treścią Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” – dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025, wystarczy kliknąć w ten link:
https://niepelnosprawni.gov.pl/a,1533,nabor-wnioskow-w-ramach-resortowego-programu-ministra-rodziny-pracy-i-polityki-spolecznej-asystent-osobisty-osoby-z-niepelnosprawnoscia-dla-jednostek-samorzadu-terytorialnego-edycja-2025
Treść Programu dostępna jest również w siedzibie MOPS.
W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt osobisty lub telefoniczny (14 615 39 10)
z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Bochni.
KARTA ZGŁOSZENIA, OŚWIADCZENIE UCZESTNIKA I KLAUZULE INFORMACYJNE RODO DO POBRANIA PONIŻEJ ORAZ W ZAŁĄCZNIKACH POD ARTYKUŁEM
KARTA ZGŁOSZENIA - ZAŁĄCZNIK NR 7 DO PROGRAMU
KLAUZULA RODO (MINISTERSTWO) - ZAŁĄCZNIK NR 15 DO PROGRAMU
OŚWIADCZENIE UCZESTNIKA - WSKAZANIE ASYSTENTA