Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej Bochnia

DODATEK MIESZKANIOWY



Dodatek mieszkaniowy jest świadczeniem pieniężnym wypłacanym przez gminę, mającym na celu dofinansowanie wydatków mieszkaniowych ponoszonych w związku z zajmowaniem lokalu mieszkalnego. Pomoc ta przysługuje w przypadkach określonych przepisami.

Kryteria uprawniające do otrzymania dodatku mieszkaniowego:

a) Tytuł prawny do lokalu

Dodatek mieszkaniowy może być przyznany:
    • najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych, zamieszkującym w tych lokalach, 
    • osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego, 
    • osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych, 
    • innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego (np. umowa użyczenia) i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem, 
    • osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny lub najem socjalny lokalu (np. gdy orzeczono o ich uprawnieniu do lokalu socjalnego w wyroku sądowym). 

b) Osiąganie odpowiednio niskiego dochodu
 
Dodatek mieszkaniowy przysługuje, jeżeli w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o jego przyznanie średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy nie przekroczył w gospodarstwie:
- jednoosobowym – 40% (tj. 3 272,69 zł),
- wieloosobowym – 30% (tj. 2 454,52 zł) przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w 2024 r. wyniosło 8 181,72 zł.
Jeżeli dochód jest nieco wyższy, nie zamyka to możliwości otrzymania dodatku – jeśli bowiem kwota nadwyżki nie przekracza wysokości dodatku mieszkaniowego, należny dodatek mieszkaniowy obniża się o tę kwotę.

c) Odpowiednia powierzchnia użytkowa lokalu

Powierzchnia użytkowa zajmowanego lokalu mieszkalnego nie może przekraczać normatywnej powierzchni użytkowej o więcej niż:
- 30 % albo
- 50 % pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60 %. 

W przypadku zamieszkiwania w lokalu większej liczby osób, dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5 m.kw.
Normy powierzchni użytkowej podwyższa się o 15 m.kw., jeżeli w mieszkaniu zamieszkuje osoba z niepełnosprawnością poruszająca się na wózku lub osoba z  niepełnosprawnością, jeżeli niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju. O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju orzekają powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności.

Limity powierzchni mieszkania

Liczba osób w gospodarstwie domowym

Powierzchnia normatywna

Powierzchnia normatywna zwiększona o 30 proc. dopuszczalnego przekroczenia

Powierzchnia normatywna zwiększona o 50 proc. dopuszczalnego przekroczenia

1 osoba

35 m2

45,5 m2

52,5 m2

2 osoby

40 m2

52,0 m2

60,0 m2

3 osoby

45 m2

58,5 m2

67,5 m2

4 osoby

55 m2

71,5 m2

82,5 m2

5 osób

65 m2

84,5 m2

97,5 m2

6 osób

70 m2

91,0 m2

105,0 m2

Dodatek mieszkaniowy przyznawany jest w drodze decyzji administracyjnej. Od decyzji można się odwoływać do samorządowego kolegium odwoławczego. Przyznany dodatek mieszkaniowy wypłacany jest zarządcy budynku lub osobie uprawnionej do pobierania należności za zajmowany lokal mieszkalny. Wyjątek stanowi ryczałt za brak instalacji centralnego ogrzewania, ciepłej wody lub gazu przewodowego, który jest wypłacany bezpośrednio do rąk osoby wnioskującej.

Od 1 kwietnia 2025r. wnioski o dodatek mieszkaniowy można składać w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Bochni.
Urząd Miasta Bochnia, od tego dnia, nie będzie przyjmować nowych wniosków w tych sprawach.

Więcej informacji znajduje się na portalu gov.pl w zakładce usługi dla obywatela.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych. Dz.U. 2023 r. poz. 1335 



Dokumenty wymagane do wniosku o dodatek mieszkaniowy:

  • Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego (załącznik nr 1).
    2. Deklaracja o wysokości dochodów (załącznik nr 2).
    3. Dokumenty potwierdzające rodzaj i wysokość ponoszonych wydatków mieszkaniowych w miesiącu poprzedzającym dzień złożenia wniosku (np. powiadomienie o wysokości opłat mieszkaniowych, aneks czynszowy, rachunki).
    4. Dokumenty lub oświadczenie właściciela domu jednorodzinnego o wielkości powierzchni użytkowej, w tym łącznej powierzchni pokoi i kuchni oraz o wyposażeniu technicznym domu– dotyczy właścicieli domów jednorodzinnych. (załącznik nr 3)

Inne dokumenty służące weryfikacji informacji i danych zawartych we wniosku o przyznanie dodatku i deklaracji o dochodach:

1. Dokumenty potwierdzające wysokość dochodów wszystkich członków gospodarstwa domowego uzyskanych w okresie trzech miesięcy kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku, w szczególności:
a) zaświadczenie o dochodach (załącznik nr 4) - w przypadku uzyskiwania dochodów podlegających opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych (np. dochód z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło);
b) oświadczenie o dochodach (załącznik nr 5) lub zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego- w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych;
c) zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego zawierające informację o formie opłacanego podatku, wysokości przychodu i stawce podatku (w przypadku podatku opłacanego w formie ryczałtu) bądź wysokości opłaconego podatku (w przypadku w przypadku podatku opłacanego w formie karty podatkowej) za poprzedni rok kalendarzowy– w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
d) zaświadczenie właściwego organu gminy/nakaz płatniczy potwierdzające powierzchnię gruntów w hektarach przeliczeniowych– w przypadku posiadania tytułu prawnego do gospodarstwa rolnego/uzyskiwania dochodów z gospodarstwa rolnego;
e) zaświadczenie/decyzja właściwego organu przyznająca świadczenia z funduszu alimentacyjnego/świadczenie rodzicielskie– dot. osób pobierających świadczenia z funduszu alimentacyjnego/świadczenia rodzicielskie;
f) obowiązująca decyzja dot. wysokości emerytury/renty po waloryzacji lub zaświadczenie z ZUS/KRUS lub odcinki przekazów pocztowych renty/emerytury – dot. osób obierających świadczenia emerytalno-rentowe;
g) zaświadczenie z urzędu pracy – dot. osób zarejestrowanych w PUP
h) zaświadczenie/decyzja potwierdzająca rodzaj i wysokość zasiłku/stypendium dla uczniów, studentów i doktorantów – dotyczy pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym (stypendium szkolne i zasiłek szkolny), pomocy materialnej dla studentów (stypendium socjalne, stypendium dla osób niepełnosprawnych, zapomoga, stypendium finansowane przez jednostkę samorządu terytorialnego), stypendia doktoranckie, stypendia sportowe oraz inne stypendia o charakterze socjalnym przyznane uczniom i studentom;
i) oświadczenie o wysokości alimentów (załącznik nr 6) – dot. osób otrzymujących alimenty;
j) przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące wysokość zapłaconych alimentów - jeżeli członkowie rodziny są zobowiązani orzeczeniem sądu, ugodą sądową lub ugodą zawartą przed mediatorem lub innym tytułem wykonawczym pochodzącym lub zatwierdzonym przez sąd do ich płacenia na rzecz osoby spoza gospodarstwa domowego;
k) orzeczenie o niepełnosprawności, z którego wynika, że osoba niepełnosprawna wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju. W przypadku osób pełnoletnich w wieku produkcyjnym nie uczących się, nie pracujących, nie pobierających świadczeń emerytalno-rentowych, zarejestrowanych i nie zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy wymagane jest osobiste stawiennictwo celem złożenia stosownego oświadczenia/

2. Tytuł prawny do lokalu (np. umowa najmu lokalu, umowa użyczenia, przydział) lub dokument potwierdzający oczekiwanie na przysługujący lokal zamienny albo najem socjalny lokalu – nie jest wymagany w przypadku osób zajmujących lokale wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miasta Bochnia



 

ZAŁĄCZNIKI:

WAŻNA INFORMACJA !!!



Bocheńska woda, po przeprowadzeniu badań kontrolnych, spełnia wymagania dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Bochni, informuje, że po dokonaniu analizy wyników badania próbki wody pobranej dnia 15 lipca 2025 r. (data wpływu: 18.07.2025 r.) przez Przedstawicieli Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bochni stwierdza, że jakość wody w w/w wodociągu w zakresie badanego parametru, tj.: ogólna liczba mikroorganizmów w 22(±2)°C po (68±4)h odpowiada wymaganiom określonym w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 07 grudnia 2017 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2017 r., poz. 2294).

W związku z powyższym woda może być bezpiecznie spożywana.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Bochni dnia18 lipca 2025 r. wydał decyzję nr 94/25 stwierdzającą wygaśnięcie pkt 1 decyzji nr 80/25 z dnia 5 lipca 2025 r. o warunkowej przydatności wody do spożycia pochodzącej z Wodociągu Zbiorowego Zaopatrzenia Bochnia.



 

Zegar

Kalendarz

Lista wydarzeń w miesiącu Lipiec 2025 Brak wydarzeń w tym miesiącu.

Imieniny